
آموزش جامع زبان برنامهنویسی C++ مقدماتی تا پیشرفته [0 تا 100 سی پلاس پلاس بهمراه حل تمرین و پروژه ✅] - دسترسی به مقادیر آرایه - قسمت 27
در قسمت قبلی، با مفهوم آرایهها آشنا شدیم و یاد گرفتیم چگونه آرایهها را ایجاد و مقداردهی اولیه کنیم. در این قسمت، میخواهیم نحوه دسترسی به مقادیر آرایه و تغییر آنها را بررسی کنیم.
دسترسی به مقادیر آرایهها
برای دسترسی به هر مقدار در آرایه، باید از ایندکس (Index) استفاده کنیم. ایندکسها شمارههای موقعیت هر عنصر در آرایه هستند که از صفر شروع میشوند.
مثال دسترسی به مقادیر آرایه
#include
using namespace std;
int main() {
// تعریف یک آرایه از نوع int با 5 عنصر
int numbers[5] = {1, 2, 3, 4, 5};
// نمایش اولین عنصر آرایه
cout << "First element: " << numbers[0] << endl;
// نمایش سومین عنصر آرایه
cout << "Third element: " << numbers[2] << endl;
// نمایش آخرین عنصر آرایه
cout << "Last element: " << numbers[4] << endl;
return 0;
}
توضیح کد
- دسترسی به عناصر آرایه:
cout << "First element: " << numbers[0] << endl;
cout << "Third element: " << numbers[2] << endl;
cout << "Last element: " << numbers[4] << endl;
با استفاده از ایندکس هر عنصر، میتوانیم به مقادیر مختلف آرایه دسترسی پیدا کنیم. ایندکسها از صفر شروع میشوند و تا n-1 ادامه دارند که n تعداد عناصر آرایه است.
تغییر مقادیر آرایه
برای تغییر مقدار یک عنصر در آرایه، باید به آن عنصر با استفاده از ایندکس دسترسی پیدا کنیم و مقدار جدید را به آن اختصاص دهیم.
مثال تغییر مقادیر آرایه
#include
using namespace std;
int main() {
// تعریف یک آرایه از نوع int با 5 عنصر
int numbers[5] = {1, 2, 3, 4, 5};
// تغییر مقدار سومین عنصر آرایه
numbers[2] = 7;
// نمایش مقدار تغییر یافته
cout << "Updated third element: " << numbers[2] << endl;
return 0;
}
توضیح کد
- تغییر مقدار یک عنصر:
numbers[2] = 7;
در این خط، مقدار سومین عنصر آرایه که ایندکس 2 را دارد، به 7 تغییر داده شده است.
2. نمایش مقدار تغییر یافته:
cout << "Updated third element: " << numbers[2] << endl;
در این خط، مقدار جدید عنصر سوم نمایش داده میشود.
منابع خارجی مرتبط
برای مطالعه بیشتر در مورد آرایهها در C++، میتوانید به منابع زیر مراجعه کنید:
نتیجهگیری
در این قسمت، نحوه دسترسی به مقادیر آرایه و تغییر آنها را یاد گرفتیم. با استفاده از ایندکسها، میتوانیم به راحتی به هر عنصر آرایه دسترسی پیدا کنیم و مقدار آن را تغییر دهیم. در جلسات آینده به مفاهیم پیشرفتهتری از جمله استفاده از حلقهها برای کار با آرایهها خواهیم پرداخت.
ادامه دوره (قسمت 28)
در قسمت بعدی به آرایه دو بعدی یا ماتریس خواهیم پرداخت. اگر سوالی دارید، در بخش دیدگاه مطرح کنید. همچنین ممنون میشم با حمایت دلنشینتون از من و دورهها حمایت کنید.
در این قسمت از دوره آموزشی C++، به بررسی آرایهها خواهیم پرداخت. آرایهها یکی از ساختارهای دادهای اساسی در برنامهنویسی هستند که...
در این قسمت، به معرفی آرایههای دو بعدی یا ماتریسها میپردازیم و یاد میگیریم چگونه...
دسترسی به مقادیر آرایه
حق کپی ویدئو مجاز نمیباشد
قسمت:
جلسه بیست و هفت
نام دوره:
آموزش جامع ++C
زمان ویدئو:
4 دقیقه
مدرس:
مهدی کاظمی
در این قسمت یادخواهید گرفت:
در قسمت قبلی، با مفهوم آرایهها آشنا شدیم و یاد گرفتیم چگونه آرایهها را ایجاد و مقداردهی اولیه کنیم. در این قسمت، میخواهیم نحوه دسترسی به مقادیر آرایه و تغییر آنها را بررسی کنیم.
