
آموزش جامع زبان برنامهنویسی C++ مقدماتی تا پیشرفته [0 تا 100 سی پلاس پلاس بهمراه حل تمرین و پروژه ✅] - آرایه دو بعدی (ماتریس) چیست ؟ - قسمت 28
در دو قسمت قبل، با مفهوم آرایههای تک بعدی آشنا شدیم و نحوهی دکلر، انشلایز و دسترسی به مقادیر آنها را بررسی کردیم. در این قسمت، به معرفی آرایههای دو بعدی یا ماتریسها میپردازیم و یاد میگیریم چگونه آنها را تعریف و مقداردهی کنیم.
آرایههای دو بعدی (ماتریس) چیستند؟
آرایههای دو بعدی، ترکیبی از چند آرایهی تک بعدی هستند که به صورت جداولی با سطرها و ستونها سازماندهی شدهاند. به عبارت دیگر، هر عنصر در آرایه دو بعدی دارای دو ایندکس است: یکی برای سطر و یکی برای ستون.
تعریف و مقداردهی اولیه آرایه دو بعدی
برای تعریف یک آرایه دو بعدی، ابتدا نوع داده (مثلاً int
) و سپس نام آرایه و ابعاد آن را مشخص میکنیم.
مثال تعریف و مقداردهی آرایه دو بعدی
#include
using namespace std;
int main() {
// تعریف یک آرایه دو بعدی از نوع int با 2 سطر و 3 ستون
int numbers[2][3] = {
{1, 2, 3}, // سطر اول
{4, 5, 6} // سطر دوم
};
// نمایش آرایه دو بعدی
for(int i = 0; i < 2; i++) {
for(int j = 0; j < 3; j++) {
cout << "Element at [" << i << "][" << j << "]: " << numbers[i][j] << endl;
}
}
return 0;
}
توضیح کد
- تعریف آرایه دو بعدی:
int numbers[2][3] = {
{1, 2, 3},
{4, 5, 6}
};
در این خط، یک آرایه دو بعدی با 2 سطر و 3 ستون تعریف و مقداردهی شده است. هر سطر شامل 3 عنصر است.
- نمایش عناصر آرایه دو بعدی:
for(int i = 0; i < 2; i++) {
for(int j = 0; j < 3; j++) {
cout << "Element at [" << i << "][" << j << "]: " << numbers[i][j] << endl;
}
}
با استفاده از دو حلقه for
، تمام عناصر آرایه دو بعدی را نمایش میدهیم. حلقه اول سطرها و حلقه دوم ستونها را مرور میکند.
تغییر مقادیر آرایه دو بعدی
برای تغییر مقدار یک عنصر در آرایه دو بعدی، باید به آن عنصر با استفاده از ایندکسهای سطر و ستون دسترسی پیدا کنیم و مقدار جدید را به آن اختصاص دهیم.
مثال تغییر مقادیر آرایه دو بعدی
#include
using namespace std;
int main() {
// تعریف یک آرایه دو بعدی از نوع int با 2 سطر و 3 ستون
int numbers[2][3] = {
{1, 2, 3},
{4, 5, 6}
};
// تغییر مقدار یک عنصر در آرایه
numbers[1][2] = 9;
// نمایش آرایه دو بعدی پس از تغییر
for(int i = 0; i < 2; i++) {
for(int j = 0; j < 3; j++) {
cout << "Element at [" << i << "][" << j << "]: " << numbers[i][j] << endl;
}
}
return 0;
}
توضیح کد
- تغییر مقدار یک عنصر:
numbers[1][2] = 9;
در این خط، مقدار عنصر واقع در سطر دوم و ستون سوم به 9 تغییر داده شده است.
- نمایش آرایه پس از تغییر: با استفاده از حلقههای for، عناصر آرایه پس از تغییر مقدار نمایش داده میشوند.
نتیجهگیری
در این قسمت، با آرایههای دو بعدی آشنا شدیم و نحوهی تعریف، مقداردهی و تغییر مقادیر آنها را بررسی کردیم. آرایههای دو بعدی در بسیاری از مسائل برنامهنویسی کاربرد دارند و فهم آنها بسیار مهم است. در جلسات بعدی، به مفاهیم پیشرفتهتری مانند کار با حلقهها و آرایههای چند بعدی خواهیم پرداخت.
منابع خارجی مرتبط
برای مطالعه بیشتر در مورد آرایههای دو بعدی در C++، میتوانید به منابع زیر مراجعه کنید:
ادامه دوره (قسمت 29)
در قسمت بعدی یاد میگیریم چجوری به مقادیر ماتریس دسترسی داشته باشیم. اگر سوالی دارید، در بخش دیدگاه مطرح کنید. همچنین ممنون میشم با حمایت دلنشینتون از من و دورهها حمایت کنید.
در قسمت قبلی، با مفهوم آرایهها آشنا شدیم و یاد گرفتیم چگونه آرایهها را ایجاد و مقداردهی اولیه کنیم. در این قسمت، میخواهیم نحوه دسترسی به مقادیر آرایه و...
در این قسمت، به نحوه دسترسی و تغییر مقادیر در آرایههای دو بعدی میپردازیم. این مهارتها برای...
آرایه دو بعدی (ماتریس) چیست ؟
حق کپی ویدئو مجاز نمیباشد
قسمت:
جلسه بیست و هشت
نام دوره:
آموزش جامع ++C
زمان ویدئو:
5 دقیقه
مدرس:
مهدی کاظمی
در این قسمت یادخواهید گرفت:
در دو قسمت قبل، با مفهوم آرایههای تک بعدی آشنا شدیم و نحوهی دکلر، انشلایز و دسترسی به مقادیر آنها را بررسی کردیم. در این قسمت، به معرفی آرایههای دو بعدی یا ماتریسها میپردازیم و یاد میگیریم چگونه آنها را تعریف و مقداردهی کنیم.
