
آموزش جامع زبان برنامهنویسی C++ مقدماتی تا پیشرفته [0 تا 100 سی پلاس پلاس بهمراه حل تمرین و پروژه ✅] - دسترسی به مقادیر ماتریس - قسمت 29
در قسمتهای قبلی، با تعریف و مقداردهی آرایههای دو بعدی آشنا شدیم. در این قسمت، به نحوه دسترسی و تغییر مقادیر در آرایههای دو بعدی میپردازیم. این مهارتها برای استفاده مؤثر از آرایههای دو بعدی در برنامههای کاربردی ضروری هستند.
دسترسی به مقادیر در آرایههای دو بعدی
برای دسترسی به مقادیر موجود در یک آرایه دو بعدی، باید از ایندکسهای سطر و ستون استفاده کنیم. ایندکسها از صفر شروع میشوند، به این معنا که اولین سطر و اولین ستون به ترتیب دارای ایندکس صفر هستند.
مثال: دسترسی به یک مقدار خاص
فرض کنید یک آرایه دو بعدی به شکل زیر داریم:
#include
using namespace std;
int main() {
int numbers[2][3] = {
{1, 2, 3},
{4, 5, 6}
};
// دسترسی به مقدار 3 در آرایه
cout << "Element at [0][2]: " << numbers[0][2] << endl;
// دسترسی به مقدار 5 در آرایه
cout << "Element at [1][1]: " << numbers[1][1] << endl;
return 0;
}
توضیح کد
- دسترسی به مقدار 3:
cout << "Element at [0][2]: " << numbers[0][2] << endl;
در این خط، به مقدار موجود در سطر اول و ستون سوم (ایندکس 0 و 2) دسترسی پیدا میکنیم و آن را در کنسول نمایش میدهیم.
- دسترسی به مقدار 5:
cout << "Element at [1][1]: " << numbers[1][1] << endl;
در این خط، به مقدار موجود در سطر دوم و ستون دوم (ایندکس 1 و 1) دسترسی پیدا میکنیم و آن را در کنسول نمایش میدهیم.
تغییر مقادیر در آرایههای دو بعدی
برای تغییر مقدار یک عنصر در آرایه دو بعدی، باید ایندکسهای سطر و ستون آن عنصر را مشخص کرده و مقدار جدید را به آن اختصاص دهیم.
مثال: تغییر مقدار یک عنصر
#include
using namespace std;
int main() {
int numbers[2][3] = {
{1, 2, 3},
{4, 5, 6}
};
// تغییر مقدار 6 به 10
numbers[1][2] = 10;
// نمایش آرایه دو بعدی پس از تغییر
for(int i = 0; i < 2; i++) {
for(int j = 0; j < 3; j++) {
cout << "Element at [" << i << "][" << j << "]: " << numbers[i][j] << endl;
}
}
return 0;
}
توضیح کد
- تغییر مقدار 6 به 10:
numbers[1][2] = 10;
در این خط، مقدار عنصر واقع در سطر دوم و ستون سوم (ایندکس 1 و 2) را به 10 تغییر میدهیم.
- نمایش آرایه پس از تغییر:
for(int i = 0; i < 2; i++) {
for(int j = 0; j < 3; j++) {
cout << "Element at [" << i << "][" << j << "]: " << numbers[i][j] << endl;
}
}
با استفاده از دو حلقه for، تمام عناصر آرایه دو بعدی را پس از تغییر مقدار نمایش میدهیم.
نکته مهم در مورد ابعاد آرایهها
در تعریف آرایههای دو بعدی، تعداد سطرها و ستونها از ابتدا مشخص میشود و نمیتوان بیش از این تعداد عناصر را در آرایه قرار داد. در غیر این صورت، کامپایلر خطا میدهد.
مثال: خطا در تعریف آرایه
#include
using namespace std;
int main() {
// خطا: تعداد ستونها بیشتر از تعداد تعریفشده است
int numbers[2][3] = {
{1, 2, 3, 10}, // خطا
{4, 5, 6}
};
return 0;
}
در این مثال، تعداد ستونهای تعریفشده در آرایه بیشتر از تعداد مجاز است و کامپایلر خطا میدهد.
نتیجهگیری
در این قسمت، با نحوه دسترسی و تغییر مقادیر در آرایههای دو بعدی آشنا شدیم و مشکلات مرتبط با ابعاد آرایهها را بررسی کردیم. در قسمت بعدی، به معرفی وکتورها و حل مشکلات مربوط به تغییر اندازه آرایهها میپردازیم.
منابع خارجی مرتبط
برای مطالعه بیشتر در مورد آرایههای دو بعدی در C++، میتوانید به منابع زیر مراجعه کنید:
ادامه دوره (قسمت 30)
در قسمت بعدی به بررسی وکتور خواهیم پرداخت. اگر سوالی دارید، در بخش دیدگاه مطرح کنید. همچنین ممنون میشم با حمایت دلنشینتون از من و دورهها حمایت کنید.
در این قسمت، به معرفی آرایههای دو بعدی یا ماتریسها میپردازیم و یاد میگیریم چگونه...
در این قسمت، به بررسی و استفاده از وکتورها (vectors) به عنوان جایگزینی پویا برای آرایهها میپردازیم. وکتورها...
دسترسی به مقادیر ماتریس
حق کپی ویدئو مجاز نمیباشد
قسمت:
جلسه بیست و نه
نام دوره:
آموزش جامع ++C
زمان ویدئو:
5 دقیقه
مدرس:
مهدی کاظمی
در این قسمت یادخواهید گرفت:
در قسمتهای قبلی، با تعریف و مقداردهی آرایههای دو بعدی آشنا شدیم. در این قسمت، به نحوه دسترسی و تغییر مقادیر در آرایههای دو بعدی میپردازیم. این مهارتها برای استفاده مؤثر از آرایههای دو بعدی در برنامههای کاربردی ضروری هستند.
