
آموزش جامع زبان برنامهنویسی ++C مقدماتی تا پیشرفته [0 تا 100 سی پلاس پلاس بهمراه حل تمرین و پروژه ✅] - وکتور در ++C - قسمت 30
در قسمتهای قبلی، با محدودیتهای آرایهها آشنا شدیم و دیدیم که چگونه محدودیتهای تعریف اندازه ثابت میتواند مشکلاتی را ایجاد کند. در این قسمت، به بررسی و استفاده از وکتورها (vectors) به عنوان جایگزینی پویا برای آرایهها میپردازیم. وکتورها انعطاف بیشتری نسبت به آرایهها دارند و میتوانند به صورت دینامیک اندازه خود را تغییر دهند.
چرا وکتور؟
استفاده از وکتورها به جای آرایهها چندین مزیت دارد:
- انعطافپذیری در اندازه: وکتورها میتوانند به صورت دینامیک اندازه خود را تغییر دهند، بنابراین نیازی نیست اندازه اولیه آنها را بزرگتر از نیاز واقعی تعریف کنیم.
- عملکرد سادهتر: افزودن و حذف عناصر در وکتورها سادهتر است.
- صرفهجویی در حافظه: استفاده بهینهتر از حافظه نسبت به تعریف آرایههای بزرگ.
نحوه استفاده از وکتور
برای استفاده از وکتور، باید هدر فایل مربوط به آن را اینکلود کنیم:
#include
#include
using namespace std;
تعریف و مقداردهی وکتور
تعریف و مقداردهی اولیه یک وکتور به این صورت است:
vector numbers = {1, 2, 3, 4, 5};
دسترسی به مقادیر وکتور
دسترسی به مقادیر وکتور مشابه آرایهها است. میتوانیم از ایندکسها برای دسترسی به عناصر استفاده کنیم:
#include
#include
using namespace std;
int main() {
vector numbers = {1, 2, 3, 4, 5};
// نمایش مقدار دوم
cout << "Element at index 1: " << numbers[1] << endl;
// نمایش مقدار پنجم
cout << "Element at index 4: " << numbers[4] << endl;
return 0;
}
افزودن عناصر به وکتور
با استفاده از تابع push_back
میتوانیم به راحتی عناصر جدیدی به وکتور اضافه کنیم:
#include
#include
using namespace std;
int main() {
vector numbers = {1, 2, 3, 4, 5};
// افزودن عنصر جدید به وکتور
numbers.push_back(10);
// نمایش مقدار اضافه شده
cout << "Element at index 5: " << numbers[5] << endl;
return 0;
}
تغییر مقادیر وکتور
تغییر مقادیر در وکتور نیز مشابه آرایهها است:
#include
#include
using namespace std;
int main() {
vector numbers = {1, 2, 3, 4, 5};
// تغییر مقدار عنصر چهارم به 10
numbers[3] = 10;
// نمایش مقدار تغییر یافته
cout << "Element at index 3: " << numbers[3] << endl;
return 0;
}
نتیجهگیری
در این قسمت، با وکتورها به عنوان جایگزینی پویا و انعطافپذیر برای آرایهها آشنا شدیم. وکتورها به ما این امکان را میدهند که بدون نیاز به تعیین اندازه ثابت، به صورت دینامیک اندازه مجموعهای از دادهها را مدیریت کنیم. در قسمت بعدی، به بررسی استفاده از وکتورها به جای آرایههای دو بعدی یا ماتریسها میپردازیم.
منابع خارجی مرتبط
برای مطالعه بیشتر در مورد وکتورها و کاربرد آنها در C++، میتوانید به منابع زیر مراجعه کنید:
ادامه دوره (قسمت 31)
در قسمت بعدی به وکتور دو بعدی خواهیم پرداخت. اگر سوالی دارید، در بخش دیدگاه مطرح کنید. همچنین ممنون میشم با حمایت دلنشینتون از من و دورهها حمایت کنید.
در این قسمت، به نحوه دسترسی و تغییر مقادیر در آرایههای دو بعدی میپردازیم. این مهارتها برای...
در این قسمت، نحوه استفاده از وکتورها به عنوان آرایههای دو بعدی یا ماتریسها را بررسی میکنیم. وکتورها به دلیل...
وکتور چیست ؟
حق کپی ویدئو مجاز نمیباشد
قسمت:
جلسه سی
نام دوره:
آموزش جامع ++C
زمان ویدئو:
6 دقیقه
مدرس:
مهدی کاظمی
در این قسمت یادخواهید گرفت:
در قسمتهای قبلی، با محدودیتهای آرایهها آشنا شدیم و دیدیم که چگونه محدودیتهای تعریف اندازه ثابت میتواند مشکلاتی را ایجاد کند. در این قسمت، به بررسی و استفاده از وکتورها (vectors) به عنوان جایگزینی پویا برای آرایهها میپردازیم. وکتورها انعطاف بیشتری نسبت به آرایهها دارند و میتوانند به صورت دینامیک اندازه خود را تغییر دهند.
